sobota, 4 października 2014



POWSZECHNY DOM TOWAROWY CENTRUM "SEZAM"

arch. Tadeusz Witkowski, Miastoprojekt Lublin

konstr. Marian Jankowski

Lubelskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego

proj. 1955 - 1959

1959 – 1964

ul. Krakowskie Przedmieście 40



Handel w miastach tradycyjnie lokalizował się w ważnych miejscach: na rynkach, placach, wzdłuż głównych ulic i na ich skrzyżowaniach. Wszędzie tam, gdzie panował ruch, przemieszczało się wielu ludzi tworzyły się atrakcyjne warunki dla jego rozwoju. Zmieniające się z czasem czynniki oddziałujące na handel w miastach wywołały potrzebę koncentracji np. w formie domów towarowych, wznoszonych nadal w okolicach chętnie odwiedzanych przez potencjalnych klientów. Zorganizowanie sprzedaży różnego rodzaju towarów w jednym budynku, na kilku kondygnacjach czyniło inwestycję bardziej opłacalną ze względu na możliwość uzyskania dużej powierzchni sprzedaży na często niezbyt dużych i drogich działkach w atrakcyjnych rejonach miasta. Przyciągało to klientów, z uwagi na wygodę robienia zakupów szerokiego asortymentu zgrupowanego w jednym miejscu. Powszechnie pojawiające się windy, a w okresie międzywojennym ruchome schody znacznie ułatwiły komunikację między piętrami. Domy towarowe stawały się ważnymi punktami na mapach miast. Przyciągały elegancją i prestiżem. Coraz częściej swoją formą oraz zastosowanymi nowinkami technicznymi i funkcjonalnymi stawały się nośnikami nowoczesności.

Powszechny Dom Towarowy "Centrum" był pierwszym tego typu obiektem w Lublinie. Zlokalizowany został przy najważniejszej ulicy miasta Krakowskim Przedmieściu, w samym sercu śródmieścia. Wyróżniał się ciekawą formą, imponował nieporównywalną dotąd przestrzenią sprzedaży i przyciągał przechodniów ku witrynom z wystawami. Stał się jedną z wizytówek ówczesnego Lublina, pojawiając się na pocztówkach i albumach o mieście i regionie. Lubelski Pedet podobnie jak swoje odpowiedniki w innych miastach oferował klientom towary nieżywnościowe.

---------------------------------------------------------------------------------------------

PDT 1975, fot ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Lublinie im. Hieronima Łopacińskiego, sygn. 1667/III, za: lehardi.wordpress.com dostępny online: http://lehardi.wordpress.com/test/a-na-drugi-raz-zanim-cos-powiecie-o-naszym-handlu-to-sie-dlugo-zastanowcie/


PDT 1970, fot. Edward Hartwig, zb. Ewa Fijałkowska - Hartwig, ze strony Teatru NN, dostępny online: http://teatrnn.pl/ikonografia/galeria_ikon/galeria/7?page=1

---------------------------------------------------------------------------------------------
Warto jednak przede wszystkim bliżej przyjrzeć się samemu budynkowi PDT-u. Zaprojektowany został przez wszechstronnego lubelskiego architekta Tadeusza Witkowskiego w 1955 roku, a więc w momencie jeszcze obowiązującego, lecz konającego socrealizmu. Kubistyczna bryła budynku z charakterystyczną przeszkloną częścią wysuniętą poza obrys parteru potwierdzała kierunek nadchodzących zmian w polskiej architekturze. Jednocześnie w jego formie można doszukać się próby powiązania modernizmu międzywojennego z powojennym, pewnego rodzaju próby odzyskania architekturą straconego wojną i narzuconym socrealizmem czasu. Podobne przypuszczenia nasuwają swoją architekturą budynki z lat 60. projektu Czesława Gawdzika, współpracownika Witkowskiego z lubelskiego Miastoprojektu, wzniesione w podobnym charakterze. Wydaje się również prawdopodobne, iż Witkowski mógł zainspirować się jednym z najokazalszych domów towarowych w Europie lat 30, gmachem de Bijenkorf w Rotterdamie. Świadczyć o tym może podobny schemat zakomponowania bryły: przenikające się przeszklone prostopadłościany z główną bryłą budynku.

Witkowski na łamach Architektury określił formę budynku jako wynikającą z funkcji oraz posiadającą nowoczesny wyraz plastyczny. Nadwieszona na żelbetowej konstrukcji wspornikowej dwukondygnacyjna część osłania witryny domu handlowego przed oddziaływaniem słońca, a cofnięta przez to część parterowa umożliwia łatwiejsze zwrócenie uwagi potencjalnego klienta na wystawiony w witrynach towar oraz swobodną komunikację pieszą. W budynku PDT-u przewidziano 3 kondygnacje sal sprzedaży o łącznej powierzchni 3080 m², według ogólnie przyjętej zasady wynikającej z obserwacji, iż wyższe kondygnacje są rzadziej odwiedzane przez klientów. Na ostatniej, czwartej kondygnacji umieszczono dział administracyjny, który z czasem ustąpił celom handlowych. Za pomocą konstrukcji słupowej na siatce 7 x 8 m uzyskano wolny plan, pozwalający na przejrzystość i dowolne komponowanie sal sprzedaży. Zrezygnowano z powszechnie pojawiających się w domach towarowych wielkich próżni przecinających wszystkie kondygnacje, z uwagi na podłużny i płytszy kształt sal sprzedaży umożliwiający łatwiejsze doświetlenie. W zamian uzyskano skrócone ciągi obsługi, oszczędność kubatury i kosztów ogrzewania oraz zwiększenie bezpieczeństwa pożarowego. Komunikację pionową oparto o dwie klatki schodowe i dźwigi osobowe oraz jeden towarowy. O jakości projektu PDT-u może świadczyć nagroda przyznana przez ministra budownictwa w 1964 roku.

Zadbano również o odpowiednią dekorację budynku. Wystrój wnętrz wraz z specjalnie zaprojektowanymi dla PDT-u meblami przygotował architekt Jerzy Świdliński, zaś nad formą wystawiennictwa czuwał Bogdan Bogdanowicz. Gmach domu towarowego zyskał też neony podkreślające architekturę, umieszczone na "podniebieniu" nadwieszania oraz znaki towarowe PDT-u przy obu wejściach. Na skwerze przed głównym wejściem miała znaleźć się sadzawka z fontanną o trzech punktach wodotrysku, projektu Witkowskiego z 1969 roku. W sadzawce planowano umieszczenie zatopionej w lustrze wody betonowej misy z kameralną roślinnością. Całość po zmroku zyskiwałaby nowego wyrazu  za sprawą podświetlenia.  
---------------------------------------------------------------------------------------------
marzec 2014

klatka schodowa; doświetlenie ścianą z kształtek szklanych, marzec 2014




 klatka schodowa, stopnie wykończone terrazzo, marzec 2014

klatka schodowa, jeden ze wzorów posadzki z iryska terakotowego na spocznikach, marzec 2014

PDT 1969 pocztówka,fot. K. Jabłoński wyd. Ruch, ze strony lublin.eu, dostępny online: http://www.lublin.eu/images/media/1287482092_lu1.jpg

Rzut zagospodarowania, źródło: Tadeusz Witkowski, Powszechny Dom
Towarowy, Architektura SARP, 1965 nr 10, s. 406 - 408

fragment projektu sadzawki 1969, źródło: Halina Danczowska, Architekt Tadeusz Witkowski 1904 – 1986, Lublin 2009; za: PSOZ, sygn 49, Projekt sadzawki z fontanną przy PDT w Lublinie

fragment firmowego papieru pakowego PDT Lublin, projektu Przedsiębiorstwa Państwowego Reklama, źródło magazyn Projekt nr 5 / 1967, str. 31
---------------------------------------------------------------------------------------------

Gmach lubelskiego domu towarowego to bardzo dobry przykład wpasowania modernistycznej architektury w przestrzeń zabudowy historycznej. Budynek powstały na miejscu zniszczonego podczas wojny hotelu Victoria znalazł się w sąsiedztwie charakterystycznych zabytków śródmieścia: kościóła oo. Kapucynów, hotelu Europa, teatru im. Juliusza Osterwy oraz koscioła pw. Matki Bożej Zwycięskiej. W nawiązaniu do treści Karty Ateńskiej, odrzucono pomysł odtworzenia historycznej zabudowy, przy jednoczesnym otwarciu widokowym na wymienione cenne zabytki. Budynek Pedetu został cofnięty w głąb działki względem historycznej linii zabudowy eksponując neogotycką kaplicę kościoła oo. Kapucynów. Ponadto wysokość gmachu nie przewyższa okolicznej zabudowy i nie dominuje w historycznym krajobrazie miasta. Jest to przykład pełnego pietyzmu podejścia do wartościowej przestrzeni miejskiej.

W latach 50 i 60 wzniesiono w lubelskim śródmieściu wiele dobrze korespondujących z otoczeniem i charakterem miejsca budynków. Lubelski Pedet niewątpliwie do nich należy. Jest to również symbol dążenia do nowoczesności ówczesnego miasta oraz dowód na to, że światowe trendy w architekturze docierały również do Lublina. Dlatego też od 2011 roku znajduje się na miejskiej liście dóbr kultury współczesnej. Budynek ma niezwykły potencjał, aby stać się kultowym miejscem zakupów i spotkań. Przemyślana forma zachowania nie wyklucza się z możliwością rozbudowy od strony zaplecza. Odświeżony PDT z przywróconymi neonami mógłby na nowo stać wizytówką miasta. 

Bibliografia:

  1. Tadeusz Witkowski, Powszechny Dom Towarowy w Lublinie, Architektura SARP, nr 10 / 1965, str. 406 – 408
  2. Sławomir Ledwoń, Wpływ obecnych obiektów handlowych na strukturę śródmieść, rozprawa doktorska pod kier. dr hab. arch. inż. Elżbiety Ratajczyk - Piątkowskiej, Politechnika Gdańska, Wydział Architektury, Katedra Architektury Użyteczności Publicznej, Gdańsk 2008,
  3. Stefan Koziński, Projektowanie obiektów handlowych, wyd. Arkady, Warszawa, 1973
  4. Lublin - Lista Dóbr Kultury Współczesnej, Budynek PDT, czerwiec 2011, dostępny online: http://www.lublin.eu/Dobra_kultury_wspolczesnej-1-880.html
  5. Marcin Semeniuk, Niepewna przyszłość Domu Towarowego w Lublinie, Kwartalnik Rzut, nr 4 Ekonomia, wyd. Fundacja Elewacja, 2014
  6. Karta Ateńska, Krystyna Szeronos (tłum), Koło Naukowe Wydziału Architektury Wnętrz ASP, 1956
  7. Halina Danczowska, Architekt Tadeusz Witkowski 1904 – 1986, Lublin 2009; za: PSOZ, sygn 49, Projekt sadzawki z fontanną przy PDT w Lublinie,

tekst i zdjęcia
Marcin Semeniuk



Więcej na temat PDT w Lublinie, o szansach i zagrożeniach dla jego architektury można przeczytać w kwartalniku Rzut, w numerze 4 Ekonomia.

 
Toggle Footer